Aș vrea să ne închipuim o lume în care salariile profesorilor ar fi mai mari decât ale celor din justiție, cum ar arăta, ce ar decurge de aici, care ar fi perspectivele… În primul rând, omul ar fi privit ca om, nu ca infractor, iar tendința de a privi totul punitiv s-ar reduce foarte mult. În al doilea rând, am înțelege că omul este un construct artificial, moral, nu e un dat de la naștere; mai simplu spus, noi nu ne naștem oameni, noi ne construim – prin valori morale – un proiect de atins, un ideal, deci la miez suntem animale cu instincte, afecte, barbari, devianți – în limbaj sociologic. Dacă omul este privit din start ca un om, purtător de valori morale, instaurate prin norme strict juridice, atunci nu mai există nici-0 șansă reală să construim genuin ceea ce numim conștiință morală. Mai simplu spus, omul juridic nu ar avea niciodată remușcări fără valori morale, dacă s-ar reduce totul doar la norme juridice, care pot fi, evident, fentate, folosite în demersul său egotic de a privi lumea și de a se raporta la ea strict utilitarist, așa cum ar fi calculat John Stuart Mill.
La limită, dacă privim așa cum stau lucrurile acum peste tot în lume, unde justiția este privită ca fiind cea mai importantă, o să vedem că lumea este mult mai criminogenă de la an la an. Adică, pe cale de consecință, dacă avem specialiști așa de buni în sistem, legi, de ce mai există crimă, de ce sunt crimele din ce în ce mai sofisticate, practic de ce răul învinge mereu binele? Pentru că nu putem să spunem că umanitatea a ajuns la un grad de sofisticare în condițiile în care sistemele de probațiune se accentuează tot în jurul punitivului, nu al educației. Câteva răspunsuri reies din faptul că omul juridic fără valori morale nu are coloană vertebrală, axiologică, nu are repere, fundamente; el știe că singurul lucru care îl ține în frâu este pedeapsa, ceea ce nu este suficient. Vocea conștiinței, ar fi spus Heidegger, dacă nu este stimulată, atunci omul este o hienă care mimează dreptatea. În fond, nazismul a fost legal. A fost legal să disociezi oamenii, să-i castrezi, să-i maltratezi. De ce? Pentru că nu a existat vocea conștiinței, valorile morale au fost scuipate și au fost păstrate doar normele de partid. Pe această logică, de mâine ar putea să vină cineva care să considere că violul este legal. Cu ce argumente am putea să venim împotrivă? Evident, cu cele morale! Ei bine, dacă noi educăm criminali doar în spiritul legii și ne așteptăm ca procurorii să rezolve metodic, pedagogic, psihologic, evident sunt ironic, aceste sincope, nu facem decât să ne mințim pe noi înșine. Lumea este hobbesiană, dar are nevoie de Kant mai mult ca oricând.